Welkom, fijn dat u zich op de hoogte wil stellen van ons stadsdeel Venlo oost-zuid. Ik moet nog aan die naam wennen.
Ik wil u graag meenemen in wat het betekend als bewoner van Venlo oost zuid om aan een grote invalsweg van Duitsland en het spoor te wonen. Twee vitale onderdelen van vervoer waardoor Venlo zich mede tot de hoofdstad van Noord Limburg heeft kunnen ontwikkelen.
Om aan te geven hoe die ontwikkeling van de afgelopen 50 jaar is geweest neem ik u als voorbeeld even mee terug naar een klein straatje bij het NS station gelegen tussen de Kaldenkerkerweg en de Stalbergweg: de Heutzstraat, waar ondernemers profiteerden van die ligging!
De bedrijvigheid die zich daar in de afgelopen decennia afspeelde was enorm: twee slagers Rutten en Dielen, schoenmaker Cuppen, bakkerij Peeters, levensmiddelen Mientje van de Ven, twee sigarenzaken, kapper Gruintjes, klokkenmaker Vroom, aannemer Knops, een ijzergieterij Peeters, kolenboer Noldens, ijsfabriek de Joode, hovenier Brauer en later nog een dakdekker, autowasserij en Timmermans keukens. Heel bijzonder in dat kader was de komst van de eerste coffeeshop Chanel One!
Het kon niet anders dan dat die combinatie van wonen en werken in de jaren zeventig tot onenigheid leidde. Wethouder Jan Theunissen nodigde dan ook jonge bewoners uit om een werkgroep te vormen om met de gemeente samen te gaan werken. Dat er nog jonge mensen waren die in Venlo wilden blijven wonen was best bijzonder want de meeste leeftijdsgenoten vertrokken naar Sevenum, Maasbree en vooral naar Baarlo en Grubbenvorst. Een bijzondere vorm van suburbanisatie voor een centrumstad aangezien er voor de eigen bewoners niet werd gebouwd. Het overleg met de wethouder bleek een succes en resulteerde zelfs in de vraag van de wethouder met “Jongens wat doon we met ’t Gruunveld”! Dat Groenveld werd dan ook een succes met hoogteverschillen, watersystemen en verschillende bouwvormen samen met een mix van koop en huurwoningen. Dat waren nog eens verhoudingen, nou ja het ging ook wel eens ronduit slecht en dan trok de werkgroep naar de Raad van State waar ze te horen kregen “Och daar is Venlo weer”. Het plan om bijvoorbeeld de Panhuismolen te slopen kon echt niet. Een leuke anekdote uit die tijd was dat de werkgroep na een goede afloop bij de Raad van State een sigaar gingen kopen in zo’n chique zaak in Den Haag.
Mag ik vragen waar u vandaan komt vroeg de eigenaar? Uit Venlo meneer was het antwoord, oh bij Tegelen was zijn reactie. Venlo was niet bekend maar de sigarenmaker Hovens uit Tegelen wel.
Veel later probeerde het stadsbestuur de scheefgroei van wonen te corrigeren door in Blerick flink te gaan bouwen met zelfs de grootste vleugelflat van Nederland. Historiek schrijft hierover: de jaren zestig en zeventig kenden een nogal uitgesproken visie rondom woningbouw. Het leidde in het plaatsje Blerick, bij Venlo tot de grootste wooneenheid die in Nederland bestaan heeft: De Knoepert. Vijfentwintig jaar later leidde het tot de grootste dynamitering die de Nederlandse sloopgeschiedenis kent. Kunt u zich dat voorstellen? Bestuurders die in 1999 een glas champagne dronken bij het opblazen van 500 appartementen. Het gevolg van besluitvorming waar geen rekening is gehouden met de spreuk in ons stadswapen Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente oftewel Haast u langzaam en doe alles in goed overleg.
Er ontstond inmiddels een ander fenomeen in de jaren negentig die bewoners in Venlo oost trof waar de coffeeshop Chanel One in de Heutzstraat de voorbode van was. Twee bewoners schreven een drugsnota na het sluiten van jongerencafé Bonaparte met de naam Kiezen of De(a)len. Het kon niet uitblijven dat door het verschil in wetgeving tussen Duitsland en Nederland en met name Venlo oost overspoeld zou worden met drugstoeristen.
Venlo kreeg uiteindelijk te maken met meer dan 45 legale en illegale verkooppunten en een straathandel die zich niet meer beperkte tot softdrugs en prostitutie op de Kaldenkerkerweg. Het stedje van lol en plezeer kreeg te maken met drugscriminaliteit en de Bende van Venlo. Een dieptepunt voor Venlo oost was toen er op de Kaldenkerkerweg een Centrum voor Alcohol en Drugs werd gevestigd.
Burgemeester van Graafeiland had in de gaten dat Venlo zich niet zelf uit de put kon trekken en dat Den Haag bij moest springen. Hij ondernam een poging om Venlo bij het Groot Steden Beleid te krijgen. Wellicht kent u begrippen als Hector en de aanpak van Q4 nog en een super softdrugsshop Oase aan de Keulse Barrière in Venlo oost.
Met succes kwamen er plannen om de Maaskade, waar dealers het voor het zeggen hadden, naar een Maasboulevard te transformeren. Om van het negatieve imago af te komen en zich positief op de kaart te zetten werd Venlo in 2002 en 2003 de Groenste Stad, logistieke Hot-spot en hoofdstad van de Smaak en mooie voorzieningen in Tegelen, Blerick, Belfeld en Arcen.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente werkte weer. We waren weer trots op ons Stedje van Lol en Plezeer met Vasteloavend, Parkfeesten en Venloop,
Alleen ging die vogel niet helemaal op voor Venlo oost want het lijkt erop dat ons stadsdeel in de positieve ontwikkeling die ik net schetste een beetje vergeten is. Niet dat er helemaal niets werd gedaan, integendeel want met de projecten VINEX locatie Groenveld, Groenstraat Noord en Groenstraat Zuid en later de projecten Nieuw Stalberg en Manresa is iedereen best blij. Zei het met de kanttekening van de klankbordgroep dat die niets begrepen van de groencompensatie op de Beckersweg. Dat was immers in 2005 niet afgesproken met Stadt Nettetal, Grontmij, Provincie Limburg en Rijkswaterstaat. De groencompensatie van de Nationale en Internationale EHS ecologische hoog structuur dient bij de Keulse Barrière te komen. Dus ook die van de Floriade in 2011! Ook de gemeenteraad kwam in 2005 met een voorstel voor een Heroriëntatie gebied Keulse Barrière genaamd: “ De Poort van Venlo”.
In het kader van groencompensatie is het niet verwonderlijk dat Venlo in het programma Zembla van maart 2021 op de vingers werd getikt.
Beste raadsleden, waarom vertel ik dit? Zonder Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente komen we er niet. Bouw niet om over een aantal jaren weer te slopen of om te moeten opblazen. Ben betrouwbaar met wat je gaat afspreken.
Wat er duidelijk verandert is ten opzicht van de jaren negentig? Duitsland heeft na dertig jaar hetzelfde softdrugsbeleid als Nederland bijvoorbeeld. Er is een Europese Natuur Herstelwet die niet genegeerd kan worden en samen met de afspraken uit 2005 over groencompensatie. Een kans voor het grijpen voor de Ecologische Hoog Structuur en de Poort van Venlo.
Pak de werkwijze van het Groot Steden Beleid weer uit de kast om Venlo Oost verder te ontwikkelen. Met een duurzame gebiedsontwikkeling van de Keulse Barrière en bevrijdingsweg om vervolgens vanaf het verkeersplein richting de Kaldenkerkerweg de autosloperij Heinen- Motors aan te pakken. Stop de milieuvervuiling aldaar en maak een grootstedelijk plan voor dit gebied. Ook de autohandel bij het verkeersplein vier paardjes is echt niet meer van deze tijd als entree van de hoofdstad van Noord Limburg. Venlo oost en zijn bewoners zijn bereid hieraan mee te werken.
Frans Maesen
Met de werkgroep zijn drie speerpunten afgesproken die van belang zijn, te weten Wonen, Veiligheid, en Verbinden.
Wonen: Venlo oost gelegen aan de Steilrand met zoveel groen en water is een aantrekkelijk woongebied met oudere buurten, de vroegere parochies en nieuwbouw in de voormalige kasgebieden. Nieuwe plannen voor de oudere buurten als Kaldenkerkerweg , Leutherweg zijn hoognodig. Graag zien we het voornemen om te gaan bouwen, duurzaam en creatief in gebieden tussen Schaapsdijkweg en Klagenfurtlaan en de Postweg en de Beckersweg met nieuwe woonvormen ( zie coalitieprogramma) om doorstroming te bevorderen en eenzaamheid, het gevolg van zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen, te bestrijden. Bijzonder trots zijn we op het project Manresa.
Locatie: Manresa een succesvol project door samenwerking van de ontwikkelaar (Venterra) en de klankbordgroep.
Veiligheid: vanwege de ligging aan de grens met Duitsland is Venlo oost gevoelig voor criminaliteit en overlast door zwervers en dakloze mensen. Grote zorgen zijn er wat de verkeersveiligheid betreft aangezien leerlingen / studenten vanaf het NS station niet over een veilige route kunnen lopen. Ook binnen de wijk met veel kinderen is een veilige weg naar school nodig.
Locatie: Oase voormalige coffeeshop
Verbinden: door corona en een mislukt buurtcafé dienen sociale verbanden herstelt te worden. Met slechts een enkel café op de Stalbergweg en het gemis van een gemeenschapsgebouw treffen bewoners elkaar bij buurt- en sportverenigingen en het wijkgebouw op de Ericaweg waar intensief samen gewerkt wordt tussen beroepskrachten en vrijwilligers. Wij zijn erg blij met het Jeugdhonk op de Casinoweg om de jeugd een uitlaatklep te bieden in plaats van voorheen de straat.
Locatie: Huis van de Wijk op de Ericaweg
Frans Maesen: Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
Een korte samenvatting is als Historie Venlo oost in het boekje aan de raadsledenverwerkt